Cum sa faci față criticilor

Ce să faci dacă ești singur și simți “SINGURATATE”
April 19, 2021
Tratarea relațiilor toxice și găsirea libertății emoționale
August 23, 2021

Cum sa faci față criticilor

SONY DSC

Ți-e frică să nu primești critici? Chiar dacă este minoră sau bine intenționată, critica se poate simți ca un pumn primit direct in fata. Și dacă o lasi, critica te poate face să te simți supărata zile sau săptămâni după aceea. Si nu o data… ci de multe ori am primit anumite critici din partea unor persoane fie apropiate fie de care intr-un fel depindeam si era greu și dureros să ascult fără a fi defensiva. La reflecție, mi-am dat seama că durerea mea nu prea avea legătură cu criticile lor ci a venit din propria mea teamă de a fi judecata. Odată ce am conștientizat acest lucru, mi-a fost mult mai ușor să mă refac emoțional și să merg mai departe.

Asa ca dacă te lupți cu frica de a fi criticata, asa cum o faceam si eu pana la un moment dat, iată câteva lucruri de reținut:

– Criticile nu te vor ucide.

Simpla posibilitate de a fi criticat te poate umple de spaimă, fiindca atunci când eram criticata, răspunsul meu la luptă sau fugă a fost declanșat automat. Deși nu mă aflam într-un pericol fizic real, mintea mea a început să genereze imediat gânduri precum: „Ce se întâmplă dacă mă concediaza?” sau „Cum voi găsi de lucru pentru a ma intretine?” sau “Nu vreau sa-mi pierd prietena!”

În retrospectivă, este ușor de văzut că saltul de la critică la catastrofă a fost o distorsiune grosolană a realității. Dar, în acel moment, gândurile se pot simți foarte reale.

De-a lungul timpului, am învățat să-mi recapăt controlul gândurilor adresându-mi întrebări, cum ar fi: „Este posibil ca scenariile mele dezastruoase să fie doar in mintea mea!” sau „Mă va ucide asta?” Am găsit că răspunsul era adesea nu.

– A critica poate fi la fel de greu cum si primesti critica.

Oamenilor le este greu să spună ceea ce le este cu adevărat în minte. Cei mai mulți ar prefera să vă vorbească rău pe la spate sau să lase să se construiască resentimentul, decât să riște conflictul.

În timp ce mă luptam să aud criticile femeilor, am observat că tremuram vizibil. Mi-a venit în minte că această persoană, mai degrabă decât să bâjbâie față de cine avea probleme, a avut curajul de a vorbi direct cu mine.

În acel moment, am putut să empatizez cu unele dintre persoanele care intr-un fel sau altul ma criticau. Acest lucru mi-a schimbat profund experiența de a fi criticat. Atitudinea mea s-a schimbat de la cea a fricii, la cea de compasiune, chiar recunoștință. Nu o mai percepeam ca pe o amenințare și propriile mele temeri au fost calmate.

Dacă vă confruntați cu critici, încercați să vedeți situația din punctul de vedere al celuilalt.

-Nu toate criticile sunt create egale.

Gândește-te la ultima dată când ai fost criticat. Te-ai trezit supraanalizând tot ceea ce a spus persoana? În lupta de a-și articula resentimentele, oamenii spun adesea lucruri inutile sau lucruri care ranesc o alta persoana. Undeva, există preocuparea principală pe care încearcă să o spuna.

Și tu iti poți contesta propria tendință de a te concentra asupra negativului întrebându-te: „Care este centrul plângerii lor?” Dacă scopul criticii este pur și simplu de a contracara, acorda-ți permisiunea de a le arunca pe toate.

– Critica iti poate alimenta creșterea personală.

Când suntem în modul defensiv, este practic imposibil să fim autoreflexivi. Dar, odată ce apărările scad, permite ca această întrebare să iasă la suprafață:

Există vreun adevăr în critici?

Distracția acestei întrebări va fi punctul de plecare al dezvoltării personale.

După ce am tratat preocupările valide ale criticilor, am început să iau măsuri practice pentru a încorpora feedback-ul în munca și atitudinea mea. De asemenea, am început să-mi procesez propriile temeri și defensivitatea generală. În cele din urmă, am muncit pentru a renunța la resentimentul față de persoana care m-a criticat.

Cum poți încorpora în mod eficient critici utile în viața ta? Concentreaza-te pe utilizarea criticilor pentru a te îmbunătăți mai degrabă, decât pentru a te mulțumi sau a liniști acea persoana. Acest lucru te va ajuta să renunți la orice resentiment persistent față de ei. Si nu uita ca atâta timp cât respiri, conduci sau faci ceva care contează, vei fi criticat.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *